Meslek liseleri sanayiye nitelikli ara eleman yetiştiren önemli kurumlardır. Kalifiye eleman yetiştirilebilmesi için güncel teknolojiye, donanımlı atölyelere ve en önemlisi gelişmiş ders materyallerine ihtiyaç vardır. Bunların olması çok önemli fakat öğretmen potansiyelini harekete geçiremediğinizde bunların hiçbir önemi yoktur.
Mesleki eğitim dediğimizde, eğitimde en maliyetli olan alandan söz ettiğimizi bilmemiz lazım. Teknolojinin hızla değiştiği yerde değişime paralel güncelleme her zaman aynı hızda olamayabiliyor. Teknik öğretmenler açısından bilginin güncellenmesinde de aynı durum söz konusu. Belki bundan 30 yıl öncesini konuşuyor olsaydık meslek liseleri sanayiden ileri ya da teknoloji ve bilgi açısından başa baş gidiyor, diyebilirdik. Maalesef bu gün aynı şeyi söyleyemeyiz.
İstanbul, Ankara, Kocaeli, Sakarya, Bursa, Konya, Kayseri, Gaziantep, Adana gibi illerimizde bütün olanaklarıyla teknolojiyi yakalamış çok kaliteli eğitim veren mesleki eğitim kurumlarımız var. Maalesef Türkiye geneli için aynı şeyi söylemek pekte mümkün görünmüyor. İşte tam da burada imkân ve fırsat eşitliği sağlamak için akıllıca geliştirilmiş merkezi projelere devreye girmelidir.
Şüphesiz, Milli Eğitim Bakanlığı meslek liselerinin çağın gerisinde kalmaması için çeşitli çalışmalar yapmakta ve bu konuda kafa yormaktadır. MEGEP ve UMEM gibi projeler yabana atılacak çalışmalar değildir. UMEM’de (Uzmanlaşmış Meslek Edindirme Merkezleri Projesi) gençleri meslek sahibi yapmak için 81 ilde pilot okullar belirlendi. Bu okullara makine teçhizat alımı, müfredatların revize edilmesi, eğiticilerin eğitime alınması, MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini Güçlendirme Projesi) ile öğrenci ve öğretmenlerin mesleki ders kitaplarına pdf formatında internetten rahatlıkla ulaşabilmesi sağlanıyor. Tüm bunların yanı sıra; ders notları güncellenmesi, eğitim öğretim yılı başında bu ders notlarının kitap olarak öğrencilere dağıtılması da artık çok kolay. Bütün bunlar ortada bir emeğin olduğunu ve söz konusu emeğin takdir edilmesi gerektiğini bizlere söylüyor. Fakat takdirle birlikte çok önemli takviyeye de ihtiyacı var. Teorik notları destekleyen ve uygulamanın içerisindeki öğretmenlerin birikimini yansıtan görsel materyallere de ihtiyaç vardır.
Fatih Projesi mesleki eğitim hariç diğer örgün eğitim için bu ihtiyacı giderecek içerikleri www.eba.gov.tr üzerinden sunuyor. İçerikler incelediğinizde amaçlananın çokgerisinde olduğunu düşünmeden edemiyorsunuz. Bu bile önemli bir adımdır diyoruz. Fakat EBA içeriklerinde az önce de ifade ettiğimiz gibi meslek liseleri ile ilgili neredeyse hiçbir çalışma söz konusu değildir. Mesleki Açık Öğretim açısından da bu tespit söz konusudur.
8 milyar TL bütçesi olan Fatih Projesi’nde, başarıya ulaşmak için en önemli konu olan içerik konusunda zayıf kalınmaktadır; bu husus bütün eğitimciler tarafından da paylaşılmaktadır. İçerik deyince akla TÜBİTAK, akademisyenler, ticarî firmalar, Khan Akademi gibi Amerikan firmaları gelmektedir. Temel eksiklik işte tam da buradadır.
Bakanlık kendi öz kaynaklarını yani öğretmenlerini harekete geçirmeli, hariçten gazel okuyanlara değil, uygulamanın merkezindeki öğretmene yönelmelidir. Nasıl olmalı ve ne yapılmalı konusunda herkes bir şeyler söyleyebilir ve her kafadan bir ses çıkabilir; ancak bakanlık laf üretenlere değil proje üretenlere yönelik söylem ve eylem ortaya koymalı, teşvik etmelidir.
İki hafta önce e-postama Kocaeli’de motor öğretmeni olan Bekir Küçükşahin’den sitem dolu bir “çığlık” ulaştı. Adı geçen sitem dolu mektup üzerine mesleki ve açık mesleki eğitimin aspirini olacak bir proje üzerinde uzun süredir yaptığı çalışmayı bizimle paylaşmak isteyen Küçükşahin’i aradım ve kendisini dinleyebileceğimi, birikiminden istifade etmek istediğimi aktardım. Bekir Hoca, ertesi gün tatilini yarıda kesip Ankara’ya geldi ve projesini benimle birlikte konusunda uzman iki önemli isme sundu. Söz konusu çalışmayı izledikten sonra eğitim sistemimiz için bakanlığın profesyonel dokunuşlarıyla birlikte çok işe yarayacak mühim bir çalışma olduğun kanaatine vardık.
Bakanlığın aradığı, işe yarayacak, maliyeti düşük ve uygulamaya geçirildiğinde işlevselliği açısından parmak ısırtacak, FATİH Projesi’ni anlamlı kılacak çözüm tam da bu diyenlerimiz oldu.
Dışardan yazılım ve içerik arayışına gerek yok! Aslında, Bakanlığın muhtaç olduğu kudret kendi damarlarında, Bekir Küçükşahin gibi öğretmenlerinde mevcuttur.
YEĞİTEK Eğitim Yayınları ve İçerik Yönetimi Daire Başkanlığı, Açık Öğretim Daire Başkanlığı, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Programlar ve Öğretim Materyalleri Daire Başkanlığı öncelikle Bekir Küçükşahin olmak üzere “beyni zonklayan” öğretmenleri bir an önce dinlemeli.
Unutulmamalı ki, en iddialı içerik; iddialı firmadan değil en iddialı öğretmenden geçer.
Ali YALÇIN
Eğitim-Bir-Sen Genel Başkan Yardımcısı
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Siyonizmin sponsorları da bedelini ödeyecek
Zorluklar dayanışmayla aşılır, sorunlar örgütlenerek çözülür
Örgütlü gücümüzle tarih yazıyor, yetkimizle kazanım üretiyoruz
Eğitim sisteminin ihtiyacı tamir mi, imar mı?
Salgın sürecinde bir fedakârlık örneği: Eğitim çalışanları
Hakkımızdan azına razı olmadık, olmayız
Pagan kültürden medet uman çağdaşlık
Kamu görevlisi devletin yükü değil, gücüdür
Yeni ufuklardan yeni umutlara
Paradigmalar sarmalında kadın ve emek
Denetim, kadavraya otopsi değil, hayata koruyucu hekimlik yapmaktır
Fedakârlıklarımızın ham maddesi ideallerimizdir
"Eğitim kovayı doldurmak değil, ateşi tutuşturmaktır"
Seçimimiz daha ideal bir eğitim düzeni içindir
Şiddet eğitimi tehdit ve tahdit ediyor
Yanlışı göstermek doğruyu görenlerin hakkıdır
Bir istiklal ve istikbal meselesi olarak öğretmenlik mesleği
Bugün için umut gelecek için müjdeyiz
Sıralama ve yerleştirme baskısı altındaki ortaöğretime yerleştirme serüvenimiz
Niceliğimizin büyüklüğünü niteliğimizin gücüyle besliyoruz
Yabancı dil öğretimi için önce öğretmen
Cefayla açılan yolu vefayla yürüyoruz
Özel öğretimin hâli ve sorunlarının halli
Tarihin öznesi olmak için paradigmayı değiştirmeliyiz
Millî Eğitim millî eğilime uymalıdır
Hikmet sırrına erebilen üstün zekâlı çocukları tanıma ve yetiştirme davamız
Büyük Türkiye hedefine inanmış 402 bin üyeyle yeni anayasa yolculuğu başlatıyoruz
Muhaciri olduğumuz dünyanın Ensarı olmak
"Doğacaktır sana va'dettiği günler Hakk'ın..."
Öncü medeniyet davasında imam hatip okullarının önemi ve sorumluluğu
Hep birlikte hareketleneceğiz, bereketlenerek büyümeye devam edeceğiz
Şimdi, herkesin kazandığı toplu sözleşmeyi anlatma vakti
Kültür elçisi olarak misafir öğrenciler
'İnsanlığın son adası'nda mesuliyetimiz
Denetimin unvan, imkân ve yetki sorunu
Hayatı Hakk'a uydurmak için bismillah...
Hayatı Durdurmak Kimlerin İşine Yarar?
KYK Artık Sorunların Altını Değil Üstünü Çizmeli
Öğretmenler Neden 'Ek Dersi' Değil de 'Ek İşi' Tercih Ediyorlar?
Dünü Kuşanıp Yarını Kuşatacaklar Buluştu
Yüreği, Kavgası, Sevdası ve Kalemi Güzel Adam
Ya Cumhurbaşkanı Öğretmen Olsaydı!
'Akademik Zam' Yeni Hükümetin Önceliği Olmalıdır
Aynı Sorun Aynı Hata Aynı Tartışma
İmkânsız Diye Bir Şey Yoktur
İHH'ya Hasım Olanlar İsrail'e Hısım Olanlardır
Milli Eğitimin Çağı Dönüştürecek Projesi
YÖK, Teknik Öğretmenleri Duymalıdır
Şafak Pavey'in Merhameti Değil, Rosa Parks'ın Başarısı
Sendikacılığın Öğretmeni Erol Battal
Öğretmenler Zimmetle Karşı Karşıya!
Sayın Bakanım, Bürokratların Öğretmene Neden Zulmediyor?
MEB Hukuk Müşavirliği Başörtüye Serbestliği Hazmedemedi mi?
Onlar Çaresizliklerinden, Biz İse İnsanlığımızdan Utandık
Eğitim-İş’e Acil Şifalar Diliyorum
Kılık Kıyafet Özgürlüğü Eyleminde Dik Duranlar ve Dibe Vuranlar
MEB “Unutan iyileşir” Politikasını Bırakmalı
Milli Eğitim 100 Temel Eseri, Ertuğrul Günay İse Kendini Gözden Geçirsin
Sıddık Ertaş’ın Rosa Parks Duruşunu Kutluyorum
Devletin Sadık Kulları ‘Çiçek Olun’…
Statükonun Mankurtlaşmış Kibirli Bekçilerine
Vali Öğretmenleri Anladı Darısı Hükümete
Çığlıklar Feryada Dönüştü Çözüm: İl Emri
Eğitim-Bir-Sen Neleri Yapmadı?
‘Kamusal Alan’ Koca Bir Yalan!
Bakan Felaket Tellallarını Ters Köşeye Yatırdı
Bakan’ın İçi Burkulmuş, Biz ise Çileden Çıktık
Öğretmenler Bu Kez Himmet Değil Buğday İstiyor
Herkesi Eğitim Müfettişi Olmaya Davet Ediyorum
Bazı Eğitim Müfettişleri İstiklal Mahkemelerine Rahmet Okutuyor!
Özel Harekât Okullara Kaydırılsın (!)
Yalan Namertlerin Cesaretidir
Fişleyen Rektörü ve Dışlanan Doçenti Anlayabilmek…
Kurban Olarak Daha Kaç Okul Müdürü Lazım?
Şeflere “Ötanazi” Uygulanıyor
BT Öğretmenlerinin Sorunları Çözülebilir mi?
Sözleşmeli Yolluğunda Yanlışlar Zinciri!
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Bizimle canlanacak nice umutlara doğru
Örgütlü olmanın bereketiyle birleştik, birleştikçe büyüdük ve güçlendik
Psikopatik zevzeklerin kuru gürültüsü
Öğretmenlik Meslek Kanunu iptal davası
FİLİSTİN DİRENİŞİ, MÜSLÜMANLARIN GELECEĞİ VE EMPERYALİZMİN ÇÖKÜŞÜ